tisdag 3 januari 2012

Fuskpolo klar och det lilla extra!

Tadaaaa! Nu är min stickade fuskpolo klar. :) Jag kom liksom in i stickandet och ja, det flöt på. Det krävs tydligen lite arbete för att jag ska fastna. Nu tycker jag stickning är helt ok! Jack får stå modell. ;)


Den är tjock, mjuk och väldigt varm. Svarta fårets Maja är vääääldigt mysigt garn. :) Imorgon ska jag iväg och simma, då får de bli denna som håller mig varm i rusket. Hur många stormar ska vi ha denna vinter!?


Minns ni att Pysselkiisen sa att "det där från Kina" som hörde till garnbytet skulle komma senare? Nu är det här! Otroligt jättehäftiga frön! :) En tomatsort, precis en sådan som jag ville testa i år. De ser så goda ut när de är gröna och röda, men hur visste Pysselkiisen det?! Har jag skrivit det här? Det tror jag inte... :) Sen en typ av kinesisk melon, verkar superhäftig! Och sen saffronfrön. Jag vet inte riktigt vad saffronfrön innebär, kan det ha något med saffran och krokusar att göra? Eller fåglar? Någon som vet!? Jag blev jätteglad, tusen tack (ännu en gång) Pysselkiisen. Jag fick lite fjärilar i magen nu, kommer jag klara att dra upp dessa!? Jag ska göra mitt bästa!


Just nu sitter jag och kikar i Impectas katalog. Det blir garanterat favvismoroten "Rainbow" men vad mer? Och vad har jag kvar sen förra säsongen? Det krävs lite tankar innan pusslet är lagt. Smart som jag var så skrev jag ned lite tankar jag hade under sensommaren. När jag kikar på dem idag så inser jag att det var väldigt smart gjort, för jag hade inte samma tankar nu. :) Men jag litar på sensommarjag. Jag längtar efter våren. Jag längtar efter den dagen då alla uppdragna plantor kan flytta ut i växthuset. Jag längtar efter min första vår med växthuset. För förra våren gick ju åt till att bygga det.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej vad snygg fuskpolon blev ja modellen är en riktig söting också. Ha en sådan också mjukt o gott garn lika fint när det är tvättat. Vad roligt med annorlunda frön ska följa dig med spänning vad som komma upp skall. Ha en skön kväll kram Beijan

Anonym sa...

Samma här, jag längtar så efter våren... har varit ute i växthuset och vattnat mina träd... oliver, fikon, myrten.

Kram Birgitta

Koneko sa...

Mycket tjusig polo på en riktigt snygging till vovve :)

Ja du har helt rätt, det är tomat, vintermelon och saffransblomma (krokus). Ingen aning hur dessa ska skötas, mina fingrar är inte gröna som dina :) men tror att du kommer fixa detta galant! Läste att du ville prova lite grönsaker detta året så därav dessa val :D

Ska bli riktigt spännande att följa vad som händer i dina krukor under året!

Detta hittade jag om vintermelonen:

In China and Taiwan, the winter melon is used to make soup in the same way as daikon radishes, and is often combined with pork or pork/beef bones. In North India and Pakistan, the vegetable is used to prepare a candy called Petha. In South Indian cuisine it is used to make curries. Occasionally, it is used to produce a fruit drink which has a very distinctive taste. It is usually sweetened with caramelized sugar, which enhances the taste. In Southeast Asia, the drink is widely marketed as winter melon tea. In China, the winter melon is dried and sweetened and eaten at New Year festivals.

The winter melon requires very warm weather to grow but can be kept through the winter much like winter squash. The winter melon can typically be stored for 12 months. The melons are used in stir fry or to make winter melon soup, which is often served in the scooped out melon, which has been intricately decorated by scraping off the waxy coating.

Lycka till!!

Kristine sa...

Vilka mysiga grejer du fick från pysselkiisen :) Och vovven är jättesöt i sin fuskpolo ;)

Haha, blir kanske lite svårt att ha så mycket djur i villa, kan nog vara lite svårt att få plats ;)
Höns har vi med, och de äggen är så himla mycket godare än de köpta!