tisdag 3 maj 2011

Växthusbygge - del 3

Nu är det dags för nästa rapport på växthusbygget. Att bygga växthus tar tid! Speciellt när det blir sådant här sk*tväder... Delar av landet har fått snö idag, här har jag bara sett något som kan ha varit snöflingor. Annars var det hagel eller snöblandat regn. Jag tittade inte så noga genom fönstret, jag blir ju bara bitter... Nåja, åter till växthuset.

Sambo och svärfar byggde snabbt ihop ett rabattstöd med inbyggd trappa av impregnerat virke. För att inte få några kemikalier i jorden skyddar vi jordsidan med tjärpapp. Där trappsteget är, precis framför rabarbern, ska dörren vara (mot norr). Framför trappsteget (i gången) ska det läggas plattor, men så långt har vi inte hunnit ännu. :)


Hela lördagen (verkligen hela lördagen) jobbade vi med att bygga ihop själva stommen. Vi hann sätta i en del rutor också.


Det börjar mer och mer likna ett växthus!


Igår kväll satte vi dit fönstren och tog loss dörren för att fästa rutorna på denna. Då tog jag denna bild. :) Det ser ut som det stått där hela tiden, tycker iaf jag. Vi saknar lister till rutorna under fönstren, men de bör komma på posten vilken dag som helst. Sen är hela huset färdigt! Sen ska vi som sagt lägga plattgång, fylla rabatterna med jord och lägga en ram med plattor runt växthuset så gräset inte växer intill. Och sen måste jag ju sätta ned de två kvarvarande pallkragarna så jag kan sätta lök, morot osv. Det blir lite senare sådd i år eftersom vi fixar med växthuset. Men det får man tåla!


Mina sådder går inge bra i år... De dör en efter en. Jag vet inte vad som är fel! Snyyyyyft!

Aprils fråga löd: Har du växthus? 33% av de som svarat har växthus, 50% har inget växthus men är väldigt sugna på att skaffa ett och 16% tycker inte ens växthus är intressant. KUL att de flesta är intresserade av det enda min blogg handlar om just nu! ;)

3 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Det blir ju jätte jätte bra ert växthus. Och extra snyggt med den cementerade och målade grunden. Och sen blir det väl extra höjd på växthuset. Är ju också bra.

Förra året blev ett år som mina sådder gick sämre. Exempelvis tomaten Vilma fick jag så tre gånger innan de överlevde. De grodde fint först men sen så tynade de bort. .

Kramar

Rosor och Pioner sa...

Så fint det blir. Om dina sådder går dåligt så finns det alltid plantor att köpa på handelsträdgården ;-), så utan plantor kommer du inte att bli även om egen sådda är roligare.
Ha en bra dag
Susanne

Virre sa...

Det ser ju ut att bli kanon! Mitt växthus är inte så stort, jag borde gjort som alla rekommenderade mig o tagit ett större men å andra sidan, det är högt älskat ändå! Kan inte tänka mig min täppa utan "Mina Drömmars Hus"! *ler*

Ha de fint!
Veronica