tisdag 1 mars 2011

Trädgårdskit och Dahlia

Idag mår jag faktiskt ännu bättar än igår och jag har inte blivit av med rösten ännu. Kanske håller den hela dagen? :)

Jag och sambon stannade till på Hornbach. Jag gick och kikade på deras trädgårdssortiment och fick se dessa tjusiga Dahlior. Jag älskar lila och rosa. Men lila är helt klart favoritfärgen. I senaste numret av trädgårdstidningen så läste jag att man kan sätta ned Dahlia knölar i krukor och låta skott komma upp, och dessa skott tar man sedan sticklingar av. Låter mycket ekonomiskt! Jag ska testa. Så fort jag orkar så åker knölarna ned i krukor. :) Jag har tre olika Dahlior sedan tidigare. En är vit, en är rosa och en är lila. En av dem har jag lite av (minns inte vilken) så jag funderar på att göra detsamma med de knölarna.


Av vännerna fick jag ett trädgårdskit från Plantagen. Gissa om jag vart glad? I bakgrunden ser ni en skiva man tar med ut för att skydda knäna när man påtar i landet. En handsåg till grenar och dyligt. Pelargon- och citrusgödning! :) Jag visste inte ens att det fanns pelargongödning! Nu måste pelargonerna blir exemplariskt vackra denna sommar! Och snören till att binda växter med. Metallburken till snörena har en inbyggd sax på sidan, så praktiskt! Den hamnar givetvis i växthuset. :)


Det tog bara några dagar innan första tagetes "Vanilla" dök upp i krukorna. Även minipetunian picobella är på gång! :) Jag måste plantera om blomstertobaken, de har vuxit till sig. Får ta det så snart jag orkar!

Månadens fråga i februari "Vad har du för husdjur?" fick 29 svar och var fördelade som följande:
  • Hund 16 st
  • Katt 15 st
  • Fågel 2 st
  • Fisk 8 st
  • Annat 11 st
  • Inget 2 st
Sammanfattningvis så är det djurägare som besöker mig. :) KUL! Ny månadens fråga uppe till höger. Glöm inte svara! :)

Inga kommentarer: