onsdag 21 juli 2010

Ljuva sommar!

Våra tre veckors semester har varit underbar! Tyvärr har det varit lite för varmt för min smak ibland, vilket har resulterat i en hel del isglass och bad. Jag tror jag aldrig har badat så mycket som denna sommar. Härligt! Jag som normalt är en badkruka har fått lära mig att stå ut med kallt vatten på kokhett kropp. Lisa är numera en kär familjemedlem som går fritt som hon önskar. Oftast ligger hon under en gran eller i häcken till grannen. Underbara katt! Tror jag aldrig träffat en mysigare katt än Lisa. :)


Stackars Jack! Han har lidit av värmen. Har har mest legat still och flämtat i skuggan.  Förra året badade han, men simmade inte. Men i år har han lärt sig. Han simmar och simmar och simmar och simmar. Ja... Ni förstår! När jag eller husse är en bit ut så simmar han fram och siktar in sig på axeln, det innebär att man ska lyfta upp honom ett tag så han får vila. Han sitter still och tittar sig runt för att sedan tuffa vidare. Han låter verkligen som ett tåg när han andas genom nosen "tuff... tuff...".


Och inkallningen fungerar precis lika bra i vatten som på land!


Förutom bad och glass har sommaren bjudit på mycket annat härligt. Vi har tagit det rätt lugnt, för i 35 grader orkar man inte mycket... Midsommar spenderades med Björns släkt, där vi fick ta med min syster med man. Otroligt skoj med ett ordentligt midsommarfirande med midsommarstång och nubbe. För min del blev det också en rejäl solbränna - AJ! Dessutom har vi haft besök av både släkt och vänner. Vi har även hunnit med att lägga plattor framför huset, där vi gör en ny gång fram till trappen samt en gång till garageuppfarten. Men det är en bit kvar innan det blir klart!


En kväll var vi ut och kollade in jaktmarkerna inför jaktårets start. Jag fick såklart syn på kossorna och var ju tvungen att ta lite härliga bilder. Just nu kan jag inte säga om jag ser fram mest emot att jobba med tonåringar eller kor. Men snart är det dags för det nya jobbet. Ska bli spänannde! Underbara juver! :)


Men grönsakslandet då? Ja... Det växer så det knakar! Det enda som inte tagit sig är palsternackorna och vitlöken. Allt annat trivs som fisken i vattnet. :) Jag är så nöjd!


Lök har vi redan skördat, både röd och gul. Supergod och ny börjar de bli superstora. Undra om jag ska ta upp dem alla, innan de blir för stora? Jag gillar att en lök går åt till matlagningen, inte de jättestora som man får dela och spara. Nej, det gillar jag inte. Tyvärr är vissa gula redan för stora... Morötter har vi också skördat och kokat med färskpotatis. Supergott! Jag gillar verkligen sorten Rainbow, fina färger!


Den första tomaten i år blir en körsbärstomat, den kanske kan skördas idag? Resten är grönare än gräset... Varför tar det sådan tid?! Svärfar har fått flera klara utomhus men ingen i växthus. Det är väl udda?


Ärtorna blev lite högre än beräknat... Då stödjer man med en rejäl bambu-pinne! Nedtill har vi inläggningsgurkan som gett enorm skörd hela sommaren. Helt otroligt vad med gurkor!


 Jag är så nöjd med denna lilla röda peruk. Majsen kanske hinner klart innan hösten? Jag var tveksam ett tag.


Det var en liten lägesrapportering. Nu jobbar vi ett par veckor som sedan följs av ytterligare en vecka semester. Även om det är bara en vecka så är rymmer det mycket spänannde! Besök av min familj, start av kantarell-sökar-kurs för Jack och framförallt årets kräftfiske. Kräftfisket är superskoj, men det är ännu godare att äta dem!

Inga kommentarer: