torsdag 24 juni 2010

Vi har fått en ny familjemedlem!

Ett bra tag har jag försökt berätta för husse att jag och Jack vill ha en katt. Han älskar katter. Men han har inte direkt kännt att vi ska ha katt. Jag var helt säker på att detta var någon form av trotts som skulle ge med sig när syrrans katt fick en söt kattunge. :) Men ibland blir det inte som man tänkt sig! För exakt en vecka sedan fick jag ett samtal från Ammi där hon berättade att Björns mormor var tvungen att flytta in på ålderdomshem. Var hennes katt, Lisa, skulle ta vägen var oklart. Efter noga övervägande frågade jag Björn: Ska vi inte göra ett försök med Lisa iaf? Jo! Sagt och gjort. Samma kväll hämtade vi hem den lilla damen.


Lisa är från början Björns syster, Ella, katt. Men när Ella reste bort fick hon bo hos mormor. Hon flyttade aldrig hem igen... ;) Det säger något om denna underbara katts personlighet. Lisa har inte levt med hund och vi visste inte hur det skulle gå... Först var hon lite rädd men endå framåt och snäll mot Jack. Jack är ju sådär dumsnäll, han går bara efter och luktar och vill pussas. Han är absolut inte elak eller dum, bara lite envis. Lisa tröttnade och satte klorna i Jack. Både när hon vart provocerad av hans uppmärksamhet och även helt oprovocerat. Jack gick runt och var livrädd för Lisa, hennes humör och hennes förbannade klor i några dagar... Sen kom han över det hela, hon med. :) Idag myser de från och till. Jag hoppas de kan sova tillsammans med tiden!


Så gick det till när vi skaffade katt. :) Lisa är 10 år förresten. Det syns väl inte? Så mycket som hon pratar har jag aldrig någonsin varit med om att en katt snackar. Helt underbart! Hon är så mysig och kelsjuk och gör mig sällskap var jag än går. Jag hoppas verkligen Björns mormor är nöjd med att hon bor hos oss. Det är vi! Och jag förstår verkligen att Lisa inte flyttade tillbaka till Ella. Jag förstår exakt varför mormor behöll henne!

Lisa är van att gå i koppel på tomten, men jag hoppas vi kan släppa henne lös snart. En 10-årig dam kan väl inte ha några speciellt äventyrliga luster? Det återstår att se! :) Bara hon insett att hon bor här. Men det tror jag. Hon har kärlek, bra mat och goda vänner. Vi får se om hon känner behov av att söka gamla hemtrakter och leta efter mormor?


Grönsakslandet frodar! Löken är hög! :) Nu längtar jag till att skörda morötter, tomater och annat gott.


Salladen växer som attan. Smakar gott gör den också.


Våra första gurkor är skördade sedan länge. De blev god ättiksgurka. Den till höger är på gång att bli klar den med. Till vänster har vi ärtor.


I förmiddags började Jack gruffa. Aha! Rådjuret är tillbaka. Denna gång hann jag fram med kameran. Denna dam har vandrat runt här den senaste veckan. Björn misstänker att det kan ligga ett kid i backen bakom oss. Vi får se om vi lyckas se det!

Nu är det semester! Jag har kommit en bit på examensarbetet, vilken hektiskt tid det varit! Läsa, skriva, läsa, skriva. :S Under semestern ska vi försöka ordna till vår framsida. :) Räkna inte med för mycket blogginlägg. Trevlig midsommar på er!

Inga kommentarer: