måndag 26 april 2010

Helt plötsligt vart det fyra sorters lök

I helgen var jag och Björn över till svärföräldrarna för att hämta motorsågen, vi skulle nämligen justera vår vildvuxna rosenhäck. Då kom Bosse (svärfar) på att han hade vitlök åt mig! Han tog spaden och grävde upp en grön knippe lökblast och gav mig med orden "Plantera de här en och en så har du snart vitlök!". Jahapp! Sagt och gjort. I pallkragen som ska innehålla sallad sitter det nu vitlök längs kanterna. Hur ska allt få plats? Jag passade även på att sno med mig lite frön; slätbladig persilja. Efter söndagens odling täckte jag hela kalaset med fiberduk.



Till vänster ser ni ett litet fågelbad som jag tyckte passade bättre vid grönsakslandet än i rabatten. Jack anser att det är hans egna vattenskål som innehåller extra mumsigt vatten (enligt matte är det extra snuskigt vatten). Jag hoppas fjärilar, humlor och andra nyttiga varelser vill besöka mitt land nu när det bjuds vatten! Idag är det riktigt varmt här, runt 18-19 grader på altanen. Fjärilarna har börjat vakna till liv, tror jag sett fyra stycken!

Till höger står det en kruka med Lejohjärta. Visst heter de så? En växt med små hjärtliknande blommor. Den räddades ur en rabatt som ska bli gräsmatta. De är vackra!

Men hur gick det då med rosenhäcken? Motorsåg fungerade såklart inte alls. Så det blev helt enkelt till att klippa av gren efter gren. Det tog sin lilla tid och man blev mör i kroppen, men nu är det färdigt! Hälften av grenarna klipptes ned hela och hälften klipptes av halvvägs, så kallad föryngringsbeskräning (eller vad de stod i boken...). Nu ska häcken slå och bli tät och fin igen. :) Tanten som hade huset innan har nog inte klippt häcken på många många år.

När vi fått ned häcken ser vi tydligt det vi anat innan: häcken sitter helt fel. Om vi flyttar häcken rätt så får vi 0,5-2 meter mer tomt. Dessutom kommer den sitta rakare och vi behöver inte ha en häck som är jättebred på vissa ställen och smal på andra. Så nästa projekt är alltså att flytta häcken, samtidigt som vi gräver upp små stubbar och skräp nere i hörnet av trädgården. Det kommer bli så fint!

Inga kommentarer: